آیا کوروش کبیر زرتشتی بود؟

29
13488
آیا کوروش کبیر زرتشتی بود؟ - نگاهی نو

یکی از آداب زرتشتیان این بود که مردگان خود را درون دخمه در هوای آزاد قرار می‌دادند تا جسد خوراک پرندگان و سایر حیوانات شود و به مرور زمان از بین برود.

اما کوروش کبیر از این آیین سر باز زد و برای خود آرامگاهی در پاسارگاد ساخت. برخی از پژوهشگران معتقدند بعد از این‌که کوروش در نبرد با ماساگت‌ها کشته شد، جسد او را به پاسارگاد بازگرداندند و در آرامگاهش قرار دادند.

نه‌تنها هخامنشیان، بلکه اشکانیان و ساسانیان که ادعا می‌شود زرتشتی بودند، جسد مردگان خود را در آرامگاه قرار می‌دادند!

خانم مری بویس احتمال می‌دهد دلیل شاهان هخامنشی و خانواده سلطنتی برای ساختن آرامگاه، این است که آنان خود را بالاتر از قوانین دینی می‌دانستند و تصور می‌کردند خُوَرنه (فرّه) شاهی در مقبره می‌ماند تا به جانشینان و عموم مردم سود برساند.

اگر کوروش یک زرتشتی بود، چرا به آیین زرتشت احترام نگذاشت؟!

چرا برای خود و خانواده‌اش آرامگاه درست کرد؟!

آیا هخامنشیان زرتشتی بودند؟ - نگاهی نو آیا کوروش کبیر زرتشتی بود؟ - نگاهی نو

______________________________

برای مطالعه بیشتر بنگرید به:

۱- زرتشتیان باورها و آداب دینی آن ها، مری بویس، ص ۷۹

۲- آیا هخامنشیان زرتشتی بودند؟

29 دیدگاه

  1. بله بله ی عده نمیدونم سپاهی که بعید میدونم بهتره بگم یه عده تجزیه طلب مثل فتحعلی شاه ریختن سایت زدن به کوروش که بنیانگذار ایران بود کسی که قوم یوج مجوج به هلاکت رسوند کسی که بابل رو آزاد کرد توهین میکنن البته این عقاید مثل همون عقایدی هست که بگیم خدایی وجود نداره اقای وطن فروش
    خوبه مردم ایران بگن امام حسین ***
    خوبه بگن علی *** ***
    خوبه بگن محمد *** *** بود
    لطفا به کسانی که مردند احترام بگذارید

    • با سلام.
      ابتدا متذکر میشویم که آداب کامنت گذاشتن را رعایت کرده و مؤدبانه تر سخن بگویید. (بخش هایی از نظر که با ستاره مشخص شده اند حاوی توهین بوده که حذف گردیده اند)
      لطف کنید و مستند سخن بگویید، اینکه شما به شخصیتی علاقه داشته باشید دلیل نمیشود هاله ای نورانی به دور آن بکشید. این دو پست را مشاهده کنید + +.

  2. بیان این موضوع به کلی بی اساس و شایعه ای بیش نیست به این دلیل ک در هیچگاه در اصول و آیین دین زرتشت به خاکسپردن شخص در گور دخمه را تاکید یا اجبار نگماششته.
    از این گذشته
    و اگر نظاره‌گر خوبی باشیم، به آسانی می‌توان درک کرد ک (( گوردخمه هم یکی از انواع آرامگاه بشمار می آید))
    امروزه سازهء آرامگاههای ک برای
    بنا می‌کنند برگرفته از همان دخمه های باستانی است با این تفاوت ک امروزه تمام اجزای سازه به دست انسان ساخته شده و برای آن درب می‌گذارند…

    نمی‌دانم ما ایرانیان چرا تاریخ خودمان را می‌خواهیم مورد شک قرار بدهیم اما تاریخ و مردگان تاریخی اعراب را پرستش میکنیم و اشتباهات را آن را کورکورانه میپذیریم…

    • با سلام.
      در رابطه با وجوب دخمه گذاری در آیین زرتشت بنگرید به اینجا.

      بقایای دخمه هایی که الآنه نیز باقی مانده اند بهیچ روی هیچگونه شباهتی به مقبره کوروش ندارند پس با دقت بیشتری نگاه کنید، اصولا دخمه و استودان کاملا مغایر با ساختن آرامگاه هستند میتوانید به بقایای دخمه و استودان ها در منطقه شهر اصطخر در حد فاصل پاسارگاد به تخت جمشید موجود میباشد.

  3. *** های بی*** شما رو چه به ایراد گرفتن از بزرگ ترین پادشاه وشاهنشاه تاریخ بشر حضرت کوروش کبیر (جانم به فدایش)
    هر کاری کردند حتما کار درستی بوده
    و اگه شما *** نیستید از سرور پادشاهان تاریخ بشر ایراد نگیرید.

    • با سلام؛ خوب منطق و منش باستانگرایان را نشان دادید؛ لطف کنید اگر میتوانید بصورت مستدل به متن پست پاسخ بدهید. (قسمت هایی از نظر که با ستاره مشخص شده اند حاوی توهین بوده فلذا حذف گردیده اند)

  4. چقدرررررررررر نادانید ک همچنین مقاله ای نوشته شده….تاسف….اینو بدونید ک اول از همه تدفین ب صورت گذاشتن در دخمه ذر زمان ساسانیان رواج داشت و تا قبل از ساسانیان انواع مختلف تدفین در میان ایرانیان بوده… دومین مورد هم این هست که ایا باید تدفین پادشاه مانند دیگران باشد؟کی تفکر
    چیتون به ایرانیان میخوره که کارتون به اینجا کشیده که از کوروش نقد کنید
    هزار افسوس هزاار

    • با سلام.
      این ادعا که دخمه گذاری از زمان ساسانیان در میان زرتشتیان رواج داشته است را بر طبق کدام سند و مدرک بیان فرموده اید؟.
      این هم که تدفین پادشاه نیاز نیست هماننده دیگران باشد بله ما هم همین را میگوییم، نیاز نیست چون پادشاه زرتشتی نبوده است و غیر زرتشتیان بوده اند که جسدشان در دخمه قرار نمیگرفته است.

      بهتر نیست بجای افسوس خوردن برای دیگران، وقت خود را صرف مطالعه و دانش اندوزی کنیم؟.

  5. در کل دنیا و تاریخ این گونه بوده که شاهان و خانواده سلطنتی قبر هایشان فرق داشته همان طور که ما برای امام‌رضا و شاهچراغ و حضرت معصومه آرامگاه ساخته ایم در ضمن اینکه بخواهیم بگوییم که این سه سلسله زرتشتی نبوده اند کمی احمقانه به نظر میرسد حتی اگر بر فرض محال هخامنشیان و اشکانیان زرتشتی نبوده اند ساسانیان قطعا زرتشتی بودند چون قدرت خود را از اهورامزدا می دانستند و در کتیبه ها هم به طور کاملا واضح این را گفته اند

    • با سلام.
      اولاً که ما هیچ گاه نگفتیم هیچ یک از این سه سلسله زرتشتی نبودند!! این سخن را از کجای پست برداشت کرده اید؟
      ثانیاً برای رابطه اهورامزدا و هخامنشیان بنگرید به اینجا.

  6. درود
    دوستان عزیز، در دین زرتشت، چهار عنصر طبیعت یعنی آب، باد، خاک، آتش مقدس شمرده میشوند
    هدف زرتشتیان از گذاشتن شخص از دنیا رفته در دخمه ها، به دلیل تماس نداشتن آن ها با خاک بوده است، زیرا معتقد بودند، جسد انسان، خاک را آلوده از پلیدی ها میکند. حالا به هر نحوی آنها را به صورتی که با خاک تماس نداشته است، دفن میکردند، آرامگاه کوروش بزرگ هم به همین صورت است، اگر دقت کنید، با زمین تماس ندارد و در چند متری بالا تر از سطح زمین آرام خوابیده است

    • با سلام.
      اینکه در آیین زرتشت این چهار عنصر مقدس شمرده میشوند از قضا تقدس هیچ یک از این چهار عنصر مربوط به آیین زرتشت نبوده است. آتش کلاً در میان آریایی ها مقدس بوده، ایزد بانوی آب در آیین زرتشت یعنی آناهیتا هم اصلی غیر ایرانی دارد. ایزد باد [= وایو] هم اصلی غیر زرتشتی دارد. خاک هم در اوستای قدیم [گاتها و یسنه هفت هات] تقدس نشده است پس مرتبط با این آیین نیست.
      اگرچه تقدس آتش در این آیین بسیار زیاد تر از سه عنصر دیگر بوده است و پسر اهورامزدا خواندن ایزد آن یعنی آذر و عبادت برای آن از جمله این موارد است.
      در رابطه با جسد انسان نیز آیین زرتشت دو نوع جسد را بر میشمارد: زرتشتی و غیر زرتشتی که جسم غیر زرتشتی آلوده نیست فلذا در دخمه آنرا قرار نمیدادند.
      اینکه با زمین تماس نمیگرفته کذب محض است چرا که هدف زرتشتیان تماس بر قرار نشدن با خاک و خوردن توسط پرندگان و … بوده است و نه صرفاً زمین؛ همچنین از کجا معلوم با خاک تماس پیدا نکرده بوده؟.
      هیچ یک از شاهان ساسانی که همگی موقع مرگ زرتشتی بوده اند آرامگاه نداشته اند حتی تابوتی هم برای هیچ یک کشف نشده است و این خود نشان دهنده این است که بین شاه و … در خاکسپاری تفاوتی نبوده.
      وقتی دخمه گذاری به صراحت در اوستا آمده و به زرتشتیان فرمان به ساختن آن داده شده است [بنگرید به اینجا] بنابراین دیگر جای بحثی نمی ماند.

  7. با سلام
    کورش کبیر پادشاه بوده و افراد مهم آرامگاه خاص خودشون رو دارن
    همانطور ک حضرت علی و… زیارتگاه دارن
    کورش کبیر (درود خدا بر او باد) هم آرامگاه منحصر به فرد خودش رو داره

  8. میدونید خدای همتون ساده این ایران بهترین کشور و تاریخش پر شکوه تر از هر تاریخیه و بزرگ داشتن انسان های خوب هیچ اشکالی نداره چه عرب چه ایرانی چه بسا امام های ما که لغب بیگانه میزنیم همه در ایران شهر قدیم یعنی عراق بودن که جزء خاک ایران بودن و از همه مهم ترمطمئنم این سایت با انگیزه تفرقه به وجود آمده به وسیله همون های که به ظاهر جشن های مارو تبریک میگن و از پشت به فرهنگ ایرانی آسیای خنجر میزنن فرهنگ فقیر پوچشون با ولنتاین امثال این ها فقط خیلی مراقب باشید به ظاهر چه طرف دار دو آتیشه ایران قبل از اسلامید چه بعدش تو گذشته نگهتون ندارن و ایران امروزتون رو نابود کنن مثل که ایران رو کردن عراق
    ایران رو کردن افغانستان
    ایران رو کردن نخجوان
    ایران رو کردن بحرین
    ایران رو کردن……..
    درضمن خدای سپاهی هم ایرانیه

  9. با درود و سپاس که حداقل انقدر مرد هستین پیام های مخالفتون رو نشون بدین.
    ببینید. زرتشتیان اینگونه نبوده که به قطع با اجساد اینگونه کنند. و حتی الان هم اجسادشان را طعمه ی لاشخوران نمیکنند.
    دیگر آنکه زرتشتیان معتقدند که خاک و یا اب و یا آتش نباید با جسد آلوده شود، پس اگه در طابوت داخل مقبره ای جسد قرار بگیرد، مشکلی نخواهد داشت. پس مقبره ی کوروش بزرگ، نقضی بر زرتشتیت وی نیست.

    • با سلام.
      اگر کمی به خود زحمت میدادید و مطالعه میکردید این سخنان عجیب و بلوف را بر زبان جاری نمی ساختید. در وندیداد صراحتاً به دخمه گذاری فرمان داده شده است، بنگرید به اینجا. اینکه تابوت خاک را آلوده نمیکند و … تفسیر باستان پرستان است نه زرتشتیان ساسانی تا برسد به ابتدای زمان پهلوی که بدلیل مسائل بهداشتی مجبور شدند دخمه گذاری را کنار بگذارند. بجای اینکه بدون سند سخن پراکنی کنید سعی کنید با مطالعه بیشتر سخنان معتبر بر زبان بیاورید.

  10. چون سنی ها امام علی رو امام اول قبول ندارن دلیل نمیشه که مسلمان نیستن
    اینم همینه، چون مقبره داره دلیل نمیشه که زرتشتی نیستن.
    لطفا اینقدر توهین نکنین از فردایی بترسین که قراره جواب پس بدین.
    اگه زرتشتی بودن، شما بخاطر توهین و تهمت های بسیار مجازات شدیدی خواهید شد

  11. هم مطلبت خیلی بی اساس بود هم پاسخ نظرات مردم. از همه سند و مدرک میخای و خودتم هیچ منبع معتبری نداری و کلا ضد تاریخ ایرانی

  12. داداش دین کوروش زرتشت نبود تو اون زمان دین میترائیسم در ایران وجود داشت و کوروش دینش میترائیسم بود فکر کنم زمان داریوش کبیر بود که ایران دین رسمیش زرتشت شد پس لطفا برای بار بعد یکم بیشتر تحقیق کنید تازه دین میترائیسم جز ائلین دین های یکتاپرستی بوده

    • با سلام.
      تا کنون مقبره ای از شاهان ساسانی کشف نشده است. تنها یک مکان است که احتمال میدهند گور هرمزد یکم بوده باشد که اعتبار لازم را دارا نمیباشد. بدلیل زرتشتی بودن این شاهان آنها را دفن نمیکردند.

  13. بخاطر اینکه کوروش بزرگ و دیگر شاهنشاهان بزرگ هخامنشیان پیرو آیین میثر/میترا (مهر) بوده اند که آیین آریایی ها پیش از آیین زرتشت بوده اند، نه آیین زرتشت

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید