خلیج عربی کجاست؟

6
6112
خلیج فارس یا خلیج عربی؟ - نگاهی نو

خلیج فارس که طی هزاره‌های متوالی، به همین نام شناخته می‌شد[۱]، چندی است که از سوی برخی از کشورهای عربی، به نام «خلیج عربی» خوانده می‌شود! از این‌رو بر آن شدیم تا با جستجو متون جغرافیایی و تاریخی باستانی، سابقه این نام را بررسی کنیم.

جالب است بدانیم که نام «خلیج عربی» نیز قدمتی چندهزار ساله دارد! اما این نام، ارتباطی با خلیج جنوبی فلات ایران (خلیج فارس) نداشته است؛ بلکه بر ناحیه دیگری از پهنه جغرافیا، نقش بسته بود: آب‌های میان شبه جزیره عربستان و سواحل شمال شرقی قاره آفریقا؛ ناحیه‌ای که از شمال، به کانال سوئز و از جنوب به تنگه باب‌المندب منتهی می‌شود و امروزه آن را «دریای سرخ» یا «بحر احمر» می‌خوانند.

رومیان، آب‌های این منطقه را به نام «سینوس آرابیکوس» (Sinus Arabicus) می‌شناختند که به معنی خلیج عرب‌ها است.

دانشمندان بزرگ یونانی همچون هکاتایوس ملطی (ملقب به پدر علم جغرافیا، درگذشته در سال ۴۷۵ ق.م)، هرودوت (مورخ مشهور یونانی، درگذشته در سال ۴۲۵ ق.م)، آراتوس تنوس (متوفای ۱۹۶ ق.م)، استرابون (جغرافی‌دان معاصر با حضرت مسیح علیه‌السلام) و بطلمیوس (جغرافی‌دان شهیر قرن دوم میلادی) نیز این آب‌ها را به نام «خلیج عربی» یا «Arabicus Sinus» ثبت کرده‌اند.

در آثار دوره اسلامی نیز دریای سرخ، به نام «خلیج عربی» هم شناخته شده است. به عنوان مثال، نویسنده کتاب «حدود العالم من المشرق الی المغرب» که در سال ۳۷۲ ه.ق به رشته تحریر درآمده، با بیان حدود این آب‌ها، آن را «خلیج عربی» می‌خواند.

در جلد هفتم دایرةالمعارف البستانی که در سال ۱۸۸۳ میلادی به چاپ رسیده است، نویسنده ضمن نام بردن از خلیج فارس و خلیج عربی، از نام دوم، همان ناحیه دریای سرخ را قصد کرده است.

نام‌های دیگر دریای سرخ که آنها هم از دوران کهن مطرح بوده‌اند، عبارت‌اند از:

– در زبان یونانی: اریتره (Erithree)، به معنی دریای سرخ، به مناسبت شن‌های سرخ ساحل آن

– در زبان لاتینی: ماره روبرم (Mare Rubrum) به معنی دریای سرخ

–  بحر قُلزُم

______________________________

[۱] بنگرید به: خلیج «همیشه» فارس در نوشته های جهان باستان و خلیج «همیشه» فارس در نوشته های دوره اسلامی

برای مطالعه بیشتر بنگرید به: محمدجواد مشکور، نام خلیج فارس در طول تاریخ

6 دیدگاه

  1. در تمدن بیش از هفت هزار ساله ایران نام این خلیج دریای پارس بوده است یعنی چهار هزار سال قبل از اینکه اعراب به تمدن برسند و در ویکی پدیا و سازمان های جهانی و سازمان ملل متحد نام این خلیج یا آبراه خلیج فارس بوده است . چند کشور با استفاده از پول و دلار فکر می کنند می توانند از ته نیزار دست بر تارخ هفت هزار ساله ایران بزنند.آنها حتی خودشان نیز میدانند که در دو هزار و در هفتصد سال پیش جز ایران بودند و تحت سرزمین ایران به شمار می رفتند.

  2. تو اول برو تاریخ جهان رو درست بخون بعد بیا حرف بزن اولن اولین تمدن ایران تمدن عیلام بود که عرب خوزستان هستند دومن قدیمی ترین تمدن مصر هست که عرب هستند و اخیرا تویی که داری از تمدن عرب ها حرف میزنی عرب ها به مریخ رسیدند و متاسفانه شما به دستشویی مرسید و برمیگردید

    • با سلام.
      اینکه اولین تمدن ایران تمدن عیلام هست را با کدام سند بیان میکنید؟ بله تمدن عیلامیان از آریایی ها کهن ترند اما قدیمی ترین تمدن ایران نیستند و تمدن های دیگری همچون تمدن شهر سوخته نیز وجود دارد.

    • حرف دهنتو بفهم ایرانی ها دستشون بیتس مگر نه از کهکشان هم خارج میشن اسلام دستمونو بسته عرب های کسافت که از اون اول هم کسیف بودن همشون ی مشت اشقال هستند الان تو اسمت محمد هستش خوبه من به تو بگم اکبر یا اصقر یا هر خره دیگه ای دریای خلیج فارس همیشه فارس بوده هست و خواهد بود هر کی میخواد هرچی بگه بگه دریا به دهنه سگ کسیف نمیشه تا شما متن فروشان تو ایران هستید ایرانی ها حتی به دستشویی نمیرسن شما ها لیاقتتون همینه کسافتا که ایران رو کم ببینین الان داری گوه میخوری میگی تمدن ما عرب بود آخه کیرم تو دهنه هرچی عرب و عربی کسکش مادر به ختا. عربا هزار پوند ساله که جون گرفتن اونم با غارت کشور های همسایه که در قرآن حرام شده
      در سرزمین پادشاهان شاه هیچ وقت نمی‌میرد
      روحت شاد کوروش

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید