چهارشنبه های سفید و فردوسی (قسمت پنجم)

0
1690
مرضیه دباغ، فرمانده سپاه همدان - نگاهی نو

الهه یه کم با روسری خودش وَر رفت و یک کم روسری را بالا آورد و تقریبا روی سرش انداخت و گفت: خب الان چی؟ اسلام دست و بال زن‌ها رو بسته. نمی‌ذاره زن تو میدون باشه. با این به اصطلاح حجاب، زن‌ها رو خونه نشین کردن. زن باید تو جامعه باشه. زن باید فعالیت کنه. اصلاً این حق زن هست که از حقوق برابر با مردا بهره ببره. چرا نیست؟ چرا نمی‌ذارن؟

مرضیه: مگه نداشتیم زنایی که از قبل از انقلاب تو ایران چه مقاومت‌ها و فعالیت‌هایی کردن علیه رژیم ظالم شاه؟ تمام این حماسه‌های زنان ایران قبل از انقلاب رو میشه با خوندن چند تا کتاب فهمید. مثلاً خانم (مرضیه حدید چی) که اسم مستعارشون (طاهره دباغ) بود یک نمونه است. چند سالی هست ایشون فوت کردن. کتاب زندگی‌نامه و فعالیت‌های ایشونم هست.

یا یک مثال واضح دیگه از زنانی که تو صحنه بودن: زنان زمان جنگ تحمیلی. کتابای زیادی در مورد این دوران نوشته شده. کارایی که این خانم‌ها زمان انقلاب و جنگ انجام می‌دادن کاملاً گویای حضور فعال زنان در عرصه جامعه و سیاست بوده. چه‌جوری شما میگید زنان رو محدود کردن؟! اتفاقاً همین زن‌ها با همین حجاب و چادری که شما مخالفش هستید، تمام این مقاومت‌ها و پیروزی‌ها رو به‌دست آوردن. زنان زمان جنگ الگو و نمونه‌ی یک زن ایرانی و تلاشگر بودن. پشت جبهه جنگ به اندازه مردها توی میدان جنگ جنگیدن و تلاش کردن ما به اون‌ها و هدف اون‌ها مدیونیم.

آیدا: اوووووووووو چه‌قدر بزرگونه حرف می‌زنی! اگر قد و قیافتون رو ندیده بودم، می‌گفتم اینا حداقل باید ۵۰ سالشون باشه!

هر چهار نفرشان خندیدند. الهه گفت: اینم درست؛ حالا شما بگید از شاهنامه چی می‌دونید و زن تو شاهنامه چه‌جوریه؟

زهرا: توی شاهنامه زنان رو چند مدل معرفی می‌کنه: اول زن‌ها رو به عفاف و پاکدامنی‌هاشون معرفی میکنه؛ دوم به حجاب و پوششون؛ سوم به وفاداری و عشق و محبتشون و به شکل‌های مختلف دیگه هم هست…

پوشش زنان در شاهنامه - نگاهی نو

قسمت قبل                              قسمت بعد

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید