پاسخ به شبهه: درد این وطن…

0
3042
شبهه: ایران در زمان پهلوی - نگاهی نو

پاسخ به شبهه: درد این وطن…

ﺩﺭﺩ ﺍﯾﻦ ﻭﻃﻦ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺣﺮﻑ‌ﻫﺎﺳﺖ… گویا زمانه برعکس شده است که بعضی‌ها به جای نوشتن از «آنچه ۵۷ ﺳﺎﻝ ﺑﺮ ملت ایران ﮔﺬﺷﺖ»، از «آنچه ۵۷ ﺳﺎﻝ ﺑﺮ ﭘﻬﻠﻮﯼ‌ﻫﺎ ﮔﺬﺷﺖ» سخن می‌گویند!!

آری نیاز به ده‌ها کتاب دارد. البته اگر بخوانند! به نظر می‌رسد نویسنده‌ی متن بالا، حتی یک کتاب را هم درباره پهلوی‌ها ورق نزده است! نه این که یک کتابِ نوشته شده در جمهوری اسلامی، بلکه حتی دو صفحه از یادداشت‌های اهالی دربار را نیز.رضاخان: پهلوی یعنی چه؟! - نگاهی نو

اگر ورق می‌زد، می‌فهمید روزی که رضاخان به قدرت رسید، نام خانوادگی هم نداشت![۱]

روزی که برایش نام خانوادگی برگزیدند، معنایش را نمی‌دانست![۲]

روزی که آمد، اختیاری نداشت؛ روزی که رفت، هم.

یک‌لاقبا آمد و به قول هارت (وزیر مختار آمریکا) بزرگ‌ترین مَلّاک جهان شد[۳] و رفت!

در تصاحب املاک مردم ایران، سیری ناپذیر بود[۴].

ثروت رضاشاه - نگاهی نو مال اندوزی رضاشاه - نگاهی نو

راستی نویسنده متن بالا، از تریاکی بودنِ ملت ایران گفته است! یاد سخن کاردارِ وقتِ آمریکا در ایران افتادم که در دوره پادشاهی رضاخان، او را یک تریاکی بیچاره می‌خواند![۵]

نویسنده، از فقر و گرسنگی پیش از پهلوی‌ها سخن گفته است. گویا از فقر و گرسنگی دوران پهلوی بی‌خبر است.

بی‌خبر است که اردشیر زاهدی (داماد شاه و وزیر و سفیر ایران) از قحطی، کمبود نان و مرگ مردم ایران بر اثر گرسنگی می‌گوید[۶].

رضا خان، یک تریاکی بیچاره! - نگاهی نو وضع اقتصادی مردم در دوره پهلوی - نگاهی نو

بی‌خبر است که مینو صمیمی (منشی سفارت ایران در سوئیس و منشی مخصوص فرح پهلوی)، اواسط دهه ۵۰ را توأم با محرومیت از آب آشامیدنی و امکانات اولیه بهداشتی برای روستاییان توصیف می‌کند[۷].

بی‌خبر است از کتاب فریدون هویدا (آخرین سفیر ایران در سازمان ملل در دوره پهلوی) که خوراک یک شبانه روز روستاییان ایران را دو وعده نان خشک و ماست توصیف می‌کند[۸].

وضع روستاها در دوره پهلوی - نگاهی نو http://negahynov.ir/wp-content/uploads/2019/05/فقر-روستاییان-در-دوره-پهلوی-نگاهی-نو.jpg

و ثریا (دومین همسر رسمی محمدرضا پهلوی) که از اوضاع رقت بار محلات جنوب شهر تهران می‌گوید. از آب آلوده به کثافات تا حکم‌فرمایی فقر کامل…[۹]فقر و فلاکت در دوره پهلوی - نگاهی نو

جناب نویسنده، از مردمی گفته که پیش از پهلوی‌ها در کنار جوی آب می‌خوابیدند! گویا از موج حاشیه نشینی افراد فقیر و بی‌خانمان در دوره پهلوی دوم بی‌اطلاع است و قطعاً از سبب ایجاد این موج، بی‌اطلاع‌تر.

بد نیست بدانیم که مسبب این فلاکت و بدبختی، محمدرضا پهلوی بود که با اقدامات نسنجیده در حوزه کشاورزی و دامداری (از جمله اصلاحات ارضی)، کشور را در هر دو زمینه، وابسته بیگانگان کرد و کشاورزان و دامداران را ناچار به برگزیدن زندگی فقیرانه در زاغه‌های حاشیه شهرها[۱۰].

و اما رشد اقتصادی! کافی است به همین چند جمله از همایون کاتوزیان (اقتصاددان، جامعه‌شناس، تاریخ‌نگار و استاد دانشگاه‌های انگلستان) اکتفا کنیم: «آنچه در ایران رخ داد، نه پیشرفت اجتماعی و اقتصادی بود و نه مدرنیسم. بلکه شبه مدرنیسمی بوده که عواید نفت، آن را تسریع کرد. … سهم کل تولیدات صنعتی (‌شامل تولیدات دستی و روستایی و سنتی)‌ در تولید ناخالص داخلی غیر نفتی ۲۰ درصد بود. در حالی که سهم خدمات ۵۶ درصد بود.»

وی در ادامه، وضعیت حمل و نقل، سکونت، فاضلاب، بهداشت و درمان در آن دوره را با واژه‌هایی همچون «خراب»، «وحشتناک»، «هولناک»، «گران»، «نامطمئن» و «خطرناک» توصیف می‌کند[۱۱].

نویسنده، نامی هم از دموکراسی برده است. دموکراسیِ مثال زدنیِ عصر پهلوی را خود رضاخان در این عبارت خلاصه می‌کند: «هر مملکتی رژیمی دارد. رژیم ما یک نفره است»![۱۲]

سفر بدون ویزای مردم ایران به ۷۲ کشور جهان هم پیشکش! از هر دو شاه مخلوع ایران بگویید که کدام کشورها راهشان ندادند و کدام‌ها بیرونشان کردند…؟!

سخن آخر، آن‌که: نویسنده‌ی متن فوق، آن‌گونه که از تک تک کلماتش آشکار است، از ملت ایران خشمگین است. چراکه این ملت، پهلوی‌ها را برای همیشه به زباله‌دان تاریخ فرستاده است. او برای تبرئه پهلوی‌ها حاضر شده است انواع توهین‌ها را نثار مردم پر افتخار این سرزمین نماید؛ غافل از این که زمستانِ سلطنت پهلوی‌ها مدت‌هاست که سپری شده و روسیاهی آن برای همیشه به زغال مانده است…

______________________________

[۱] زندگی پرماجرای رضاشاه، اسکندر دلدم، ص ۱۵

[۲] همان، ص ۱۶

[۳] رضاشاه و بریتانیا بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا، محمدقلی مجد، ص ۶۵

[۴] پدر و پسر، محمود طلوعی، ۳۴۵

[۵] رضاشاه و بریتانیا بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا، محمدقلی مجد، ص ۶۳

[۶] ۵۳ سال عصر پهلوی به روایت دربار، ریحانه درودی، مرکز اسناد نقلاب، ص ۱۶

[۷] پشت پرده تخت طاووس، مینو صمیمی، ترجمه حسین ابوترابیان، ص ۱۵۴-۱۵۵

[۸] سقوط شاه، فریدون هویدا، ص ۶۸

[۹] کاخ تنهایی، ثریا اسفندیاری، ترجمه نادعلی همدانی، ص ۱۳۳

[۱۰] زمینه‌ها، عوامل و بازتاب جهانی انقلاب اسلامی، رهیافت فرهنگی، مصطفی ملکوتیان، ص ۱۰۳-۱۰۵

[۱۱] اقتصاد سیاسی ایران، ‌محمدعلی (همایون) کاتوزیان، ترجمه محمدرضا نفیسی و کامبیز عزیزی، ص ۳۲۳

[۱۲] خاطرات و خطرات، محمدقلی هدایت، ص ۳۸۶

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید