روزه و تناقضات سخنان موبد زرتشتی

11
3519
روزه در دین زرتشت - نگاهی نو

سه سخن از موبد کورش نیکنام:

الف) نخوردن خوراک درگذر یک روز که سبب می شود تن از گرسنگی و تشنگی آزرده بماند، پسندیده نیست و [در آیین زرتشت] جایگاهی ندارد[۱].

ب) زرتشتیان در گذر هر ماه، چهار روز ویژه دارند که از خوردن خوراکی های گوشت دار پرهیز می کنند ، شاید بتوان آن را گونه یی از روزه داری به حساب آورد[۲].

(وی همچنین در کتاب «از نوروز تا نوروز» عنوان می‌کند: روزه گرفتن و نخوردن خوراکی در طول روز در آیین زرتشتیان وجود ندارد و به جای آن، در هر ماه و در روزهای معینی که نَبُر نام دارد، آنها هیچ گونه خوراکی که نوعی گوشت در آن باشد، مصرف نمی‌کنند[۳].)

ج) چهار روز در گاه شماری ترادادی (:سنتی) زرتشتیان وجود دارد که آنان خوراک گوشت دار استفاده نمی کنند. روزهای بهمن، ماه، گوش و رام. در سرودهای زرتشت چنین پیشنهادی نیامده است پس یک رفتار دینی زرتشتی نیست[۴].

زرتشت، گوشت نخوردن، روزهای نبر - نگاهی نو روزه در آیین زرتشت - نگاهی نو

چند سؤال:

۱- با وجود ناپسند بودن روزه در آیین زرتشت، دلیل همسان‌سازی «روزهای نَبُر» با روزه‌داری چیست؟

۲- دلیل استفاده از عبارت «به جای آن» در جملات این موبد زرتشتی چیست؟

به عبارت دیگر: اگر روزه‌ی تعریف شده در اسلام، امری ناپسند است، ترک آن چه خلأی ایجاد می‌کند که نیازی به جایگزین داشته باشد؟!

۳- با توجه به این که عموم افراد، روزه گرفتن را از شاخصه‌های دین‌داری می‌دانند، آیا «روزه» نامیدنِ عملِ روزهای نَبُر، با هدفِ وجاهت دادن به آیین زرتشت انجام گرفته است؟

۴- اگر سنتِ نخوردن گوشت در روزهای نَبُر، یک عمل دینی نیست، آیا تأیید و ترویج آن از سوی موبدان، یک بدعت در دین زرتشت محسوب می‌شود؟

روزه در آیین زرتشت - نگاهی نو روزه در دین زرتشت - نگاهی نو

روزه در آیین زرتشت - نگاهی نو

______________________________

[۱] سایت کوروش نیکنام: روزه گرفتن در دین زرتشت چگونه است؟

[۲] همان

[۳] کورش نیکنام، از نوروز تا نوروز، تهران، انشارات فروهر، ۱۳۷۹، ص ۴۲

[۴] سایت کورش نیکنام: روزهای نبر و نخوردن گوشت در این روزها از کجا به وجود آمد…؟

11 دیدگاه

  1. اخه **** ما الان تو یه ماه ۲۹ و شاید هیچ گوشت نمیخوریم به نظر شما این روزه هست😐

    زرتشتیان برای اینکه به حیوانات خیانت نکنند ۴ روز حیوان شکار نمیکردند کم زر بزنید

    • با سلام.
      در ابتدا درخواست میکنم که مؤدبانه تر سخن بگویید. اگرهم اعتراضی دارید به موبد نیکنام عرض کنید و یقیناً باید بدانید ما نه زرتشتی هستیم و نه موبد نیکنام که این پست بر اساس سخنان ایشان است.

  2. به چه حقی یک دین دیگه رو به نفع خودتون تخریب می کنید و زیر سوال می برید یکم سوادتون و بالا ببرید بعد سایت بزنین و حرف بزنین مسلمون هستین برای خودتون هستین اونا هم که رتشتی هستن برای خودشون هستن حق ندارید بدون سواد و دانش و اگاهی سایت بزنین دین زرتشت رو مسخره کنین و تخریب کنین به چی می خواین برسین با این حرفا و کارها

    • با سلام.
      در هیچ کجای این پست و بطور کل وبسایت آیین زرتشت مسخره نشده است و اگر جایی این اتفاق افتاده با ارائه مصداق بیان کنید تا اصلاحش کنیم.
      با این سخنان نمیتوانید محتوای پست را که مستند به سخن یکی از موبدین آیین زرتشت است را زیر سؤال ببرید.

  3. فرق روزه داری در اسلام و حرف زرتست که میگه چهار روز در ماه به خاطر احترام به حیوانات گوشت نمی خورن رو نمی تونین درک کنین بعد سایت می زنین که دین زرتشت رو مسخره کنین و زیر سوال ببرید واقعا آدم های کوچیکی هستین

    • من نفهمیدم ایم چه نام نامربوط به اسلام هست که گذاشتی رو اکانتت ادمین سایت
      ولی گوشت نخوردن هر چند روز یک بار فواید بسیاری داره مخصوصاً اگه هر هفته یک یا دو روز اجرا بشه که طبق تحقیقات علمی باعث بازدهی بالا و شادابی و جلوگیری از فشار خون میشه بعدش هم شما اول بگو چرا اسلام اهریمنی برخلاف هر متخصص تغذیه و علم گفته ۳۰ روز نه آب و غذا نخورید به غیر از شب ها یا اوایل صبح ؟ نمیدونم میفهمی یا نه که البته معلومه از حکومت مستقیم و غیرمستقیم بهت میرسه اماّ میتونی بری مقالات علمی تغذیه ای دنیا رو نگاه کنی که نمیگه صبح تا شب نخور میگه هیچچچچچ وعده ای رو حذف نکن فقط ساده تر یاکمتر اش کن البته الله بهتر میدونه دیگه 😂 من همهههه منابعی که برای فواید روزه داری بهشون ارجاع دادین امثال شما رو دیدم یا معنی رو عوض کردین یا بد معنی کردین یا اصلاً مقاله ها منظورشون حرف شما نبوده یا وابسته به نهاد هاي مذهبی اند
      باور نداری یه کتاب بهت معرفی میکنم که بعضی از قسمتاشو قبول ندارم اماّ دقیق گفته اسمش سقوط انسانیت با دین و خرافه هست نوشته دکتر بیخدا
      فرو چون چکد خونم از قلب پاک
      خدا شاه میهن نویسد به خاک

  4. سلام و درود بر میدیو ماه که این چنین امثال پیروز رو به واکنش عجولانه واداشته دکتر رامین بی خدا یا هر اسم دیگه منبع موثق محسوب نمیشه روزه گرفتن به اندازه کافی برای بدن مفیده و مقالات اون فراوان خودت رو به دردسر ننداز اگر دکتر خیلی مخالف خرافه است کافی است نگاهی به متون پهلوی و اوستایی بندازه یک مورد دیگه هم بگم این چهار روز گوشت نخوردن کار شاقی نیست مگر مسلمانها هر روز گوشت میخورن بعضی شاید ماهانه هم گوشت مصرف نکنن

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید