ضررهایی که روزه داری، ندارد!

0
1591
روزه و بارداری - ضررهای روزه - نگاهی نو

بسیاری از افراد، عوارضی را برای روزه‌داری تصور می‌کنند که در عموم موارد با واقعیت، سازگار نیست. تحقیقات متعدد پزشکی نشان می‌دهد که روزه گرفتن، حتی برای بسیاری از مادران باردار، فرزندان آنها، بیماران قلبی و کلیوی و… نیز بدون خطر و بعضاً مفید است. در ادامه، گزارش کوتاهی از برخی مقالات ارائه شده در «کنگره بین‌المللی روزه‌داری و سلامت» (تهران، ۱۳۸۰) ارائه خواهد شد. نتایج این مقالات نشان می‌دهد بسیاری از ضررهایی که برای روزه گرفتن تصور می‌شود، منشأ علمی ندارد.

***

تأثیر روزه‌داری بر زنان باردار و فرزندان آنها

* پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی همدان که طی آن، ۴۳۴۳ خانم باردار از نظر وزن نوزادان در هنگام تولد، مورد بررسی قرار گرفتند، نشان داد که روزه‌داری سبب کاهش وزن نوزادان نشده و حتی مادران روزه‌دار، نوزادان سنگین‌تری به دنیا آورده‌اند.

* تحقیق دیگری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حاکی از آن است که روزه گرفتن مادران باردار، سبب کاهش بهره هوشی فرزندان نمی‌گردد.

* همچنین پژوهشگران نشان دادند که مادران روزه‌دار، کمتر از دیگران دچار زایمان زودرس می‌شوند.

***

روزه‌داری و نزدیک‌بینی

* مطالعاتی که در دانشگاه علوم پزشکی یزد بر روی ۱۱۸ نفر از دانش‌آموزان و دانشجویان ۱۵ تا ۲۵ ساله انجام شد، نشان داد که روزه، تأثیری بر روند ضعیف شدن چشم ندارد و آن را تسریع نمی‌کند.

روزه و ضعیف شدن چشم - ضررهای روزه داری - نگاهی نو

***

روزهداری و پیوند کلیه

* محققان دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و بقیةاللّه طی بررسی‌های خود، شاهد عملکرد خوب کلیوی در بیماران روزه‌داری که پیوند کلیه انجام داده‌اند، بودند و دریافتند که این افراد می‌توانند بدون نگرانی از صدمات کلیوی روزه بگیرند.

***

روزه‌داری و حملات حاد قلبی

* پژوهشی که در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بر روی بیماری‌های کرونری قلب انجام شد، بیانگر کاهش امکان حملات حاد قلبی در بیماران روزه‌دار است.

______________________________

برای مطالعه بیشتر بنگرید به:

علی رضایی، روزه داری و سلامت از نگاه علم پزشکی، مجله پگاه حوزه، آذر ماه ۱۳۸۰، شماره ۳۱

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید