روزه با بدن شما چه می کند؟

0
1679
روزه و سلامتی - نگاهی نو

بارها از زبان متخصصان علم پزشکی، سخنانی در مورد فواید روزه برای بدن شنیده‌ایم؛ اکنون دیگر مفید بودن روزه برای سلامتی بدن، به امری مسلّم بین بسیاری از متخصصان تبدیل شده است. اما دانستن این که در هنگام روزه‌داری، چه فرآیندهایی در بدن انسان رخ می‌دهد نیز خالی از لطف نیست. از این‌رو در نوشتار حاضر، به بازخوانی سخنان برخی از پزشکان مطرح، در این زمینه می‌پردازیم:

دکتر تومانیاس با توجه ویژه به تأثیرات روزه بر دستگاه گوارش، این تأثرات را شرح می‌دهد:

فایده بزرگ کم خوردن و پرهیز نمودن از غذاها در یک مدت کوتاه، آن است که چون معده در طول مدت یازده ماه مرتب پر از غذا بوده، در مدت یک ماه روزه‌داری، مواد غذایی خود را دفع می‌کند.

و همین طور کبد که برای حل و هضم غذا مجبور است دائماً صفرای خود را مصرف کند. در مدت سی روز ترشحات صفراوی را صرف حل کردن باقی‌مانده غذای جمع‌آوری شده خواهد کرد.

دستگاه هاضمه در نتیجه کم خوردن غذا، اندکی فراغت حاصل نموده و رفع خستگی می‌نماید.

روزه یعنی کم خوردن و کم آشامیدن در مدت معینی از سال و این بهترین راه معالجه و حفظ تندرستی است که طب قدیم و جدید را از این حیث متوجه خود ساخته است.

مخصوصاً امراضی را که به آلات هاضمه، به خصوص کلیه و کبد عارض می‌شود و توسط دارو نمی‌توان آنها را علاج کرد، روزه به‌خوبی معالجه می‌نماید. چنان‌که بهترین داروها برای برطرف کردن سوء هاضمه روزه گرفتن است؛ مرض مخصوص کبد نیز که موجب یرقان می‌گردد، بهترین طریقه معالجه‌اش روزه گرفتن است؛ چه آن‌که ایجاد این مرض اغلب اوقات به‌واسطه خستگی کبد است، که در هنگام زیاد بودنِ عمل و فعالیت، نمی‌تواند صفرا را از خون بگیرد.

دکتر اتو بوخنگر آلمانی که در کلینیک خود پنجاه هزار بیمار را با تجویز روزه، درمان کرده است، در کنگره پزشکی بغداد عنوان کرده است:

شخص روزه‌دار با سوزاندن رسوبات بیمارگونه و چربی‌های زائد بدن، کوره متابولیسم خود را می‌افروزد.

روزه و سلامتی - نگاهی نودکتر ژان فرموزان نیز تحولات بدن در آغاز روزه‌داری را این گونه تشریح می‌کند:

در آغاز روزه‌داری، زبان باردار است؛ عرق بدن زیاد می‌شود؛ دهان بو می‌گیرد؛ گاه آب بینی را می‌افتد و همه، علامت شستشوی کامل بدن است. پس از سه – چهار روز، بو برطرف می‌شود؛ اسید اوریک ادرار کاسته می‌شود و شخص احساس سبکی و خوشی خارق‌العاده‌ای می‌کند و در این حال، اعضا هم استراحتی دارند.

شهید دکتر پاک نژاد نیز حاصل یک ماه روزه‌داری را این‌گونه بیان می‌کند:

در ظرف مدت یک ماه روزه‌داری، آدمی دارنده یک بدن تازه تعمیر شده و آزاد گردیده و از قید و بند سموم رها شده است.

اثرات شگفت‌انگیز روزه‌داری سبب شده است که دکتر کارلو، پزشک آمریکایی، روزه را برای درمان طیف وسیع و متنوعی از بیماری‌ها تجویز کند. وی معتقد است:

روزه‌ای که اسلام واجب کرده، بزرگ‌ترین ضامن سلامتی بدن است.

روزه و سلامتی - نگاهی نو______________________________

برای مطالعه بیشتر بنگرید به:

۱- نظر پزشکان بزرگ جهان در رابطه با فواید روزه گرفتن، باشگاه خبرنگاران جوان، کد خبر: ۴۰۳۱۰۳۶

۲- آیا شما به یکی از این بیماری ها مبتلا هستید؟

۳- قطع ریشه سرطان

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید